De term psychomotoriek slaat op de relatie tussen de psyche en de motoriek, met andere woorden de relatie tussen het denken en het doen. Door gebruik te maken van speelgoed, spel- en bewegingsoefeningen wordt er gewerkt op de schoolse basisvoorwaarden zoals het schrijven, rekenen en lezen.
Kinderen kunnen moeilijkheden ondervinden op volgende vlakken:
- fijne motoriek
- grove motoriek
- coördinatie
- grafomotoriek en schrijfmotoriek
- lateralisatie
- ooghandcoördinatie
- ruimtelijke oriëntatie en visueel ruimtelijk
- lichaamschema en lichaamsbesef
- visuomotoriek
- schoolrijpheid
- structureel inzichtelijke vaardigheden
- geheugen
- visuele en auditieve vaardigheden
- rekenen
- executieve functies
- werkhouding, concentratie en volgehouden aandacht
- leerstoornissen (bv. dyslexie, dyscalculie, NLD...)
- ADHD, ADD, DCD...
Kinderpraktijk 'Het Puzzelstukje' doelt zijn therapieën zo kindvriendelijk en leuk te maken. Kinderen leren namelijk het meest spelenderwijs. Ze beseffen ook minder dat ze aan het werken zijn aan hun moeilijke punten, die ze anders gemakkelijk uit de weg zouden gaan en vermijden.